PostHeaderIcon HAPKIDO-HANKIDO (I.H.F.)

του Άρη Δελημήτρου - Καθηγητή Φυσικής Αγωγής
5ο DAN TAEKWONDO (W.T.F.) - 3o DAN HAPKIDO-HANKIDO (I.H.F.)
Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006
1. ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Το άρθρο αυτό γράφτηκε με σκοπό να κάνει γνωστή στο ευρύ κοινό την Κορεάτικη πολεμική τέχνη του HAPKIDO, η οποία εισήχθηκε στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 1996 και να καταγράψει την πορεία της στον Ελλαδικό χώρο μέχρι και σήμερα (το 2006).
Επίσης σκοπός αυτού του άρθρου είναι η αναλυτικότατη και εκ βαθέων παρουσίαση του HAPKIDO-HANKIDO, με αναφορές στις διαφορές του από τα άλλα στυλ HAPKIDO και τις άλλες γνωστές πολεμικές τέχνες, έτσι ώστε να ξεκαθαρίσουν τα πράγματα γύρω από αυτό και να γίνει γνωστό τι μπορεί να προσφέρει σε έναν ασκούμενο.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006



 

2. Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ HAPKIDO

Η λέξη HAPKIDO στα Κορεάτικα σχηματίζεται από τρεις χαρακτήρες: ο πρώτος είναι το HAP που σημαίνει συναντώ, εναρμονίζω, ενώνω. Ο δεύτερος χαρακτήρας είναι το KI που σημαίνει πνεύμα, ψυχή. Με μία ευρύτερη έννοια KI σημαίνει το πνεύμα του Σύμπαντος και όχι μόνο το ανθρώπινο πνεύμα. Ο τρίτος χαρακτήρας είναι το DO που σημαίνει ο τρόπος, ο δρόμος. HAPKIDO λοιπόν σημαίνει κατά την ευρύτερη έννοια: ο δρόμος της εναρμόνισης με το πνεύμα του Σύμπαντος.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006

 

3. ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ

Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβει κανείς ότι οι τεχνικές των πολεμικών τεχνών, αλλά και η ολότητα μίας πολεμικής τέχνης δεν εφευρέθηκαν, ούτε δημιουργήθηκαν από ένα και μοναδικό πρόσωπο. Αντίθετα αναπτύχθηκαν μέσα στους αιώνες σαν ένα κομμάτι της Ιστορίας. Βέβαια στο «καλούπωμα» και στον ιδιαίτερο χαρακτήρα ενός στυλ μίας πολεμικής τέχνης παίζει καταλυτικό ρόλο ένα και μοναδικό πρόσωπο, δηλαδή ο ιδρυτής του κάθε στυλ. Όπως η πάλη, η πυγμαχία και η ξιφασκία είναι παραδοσιακά μαχητικά σπορ για τον Δυτικό κόσμο, έτσι και το Tae Kwon Do, το Judo, το Karate και μαζί τους το HAPKIDO έχουν αναπτυχθεί κατά την διάρκεια των αιώνων της Ιστορίας της ¶πω Ανατολής.
Η καταγεγραμμένη Ιστορία του HAPKIDO χρονολογείται από τον 4ο αιώνα μ.Χ., όταν μία ομάδα Κινέζων μοναχών, οι οποίοι ήταν εκπαιδευμένοι στις πολεμικές τέχνες, έφτασαν στην Κορέα. Οι Κορεάτες μοναχοί που ήρθαν σε επαφή μαζί τους, πήραν από αυτούς στοιχεία των Κινέζικων πολεμικών τεχνών και τα πάντρεψαν με τις Κορεάτικες πολεμικές τέχνες κι έτσι γεννήθηκε το HAPKIDO στην πρώτη του μορφή. Αυτό εξηγεί την συνάφεια πολλών τεχνικών του HAPKIDO με τεχνικές των Κινέζικων πολεμικών τεχνών. Οι τεχνικές του HAPKIDO διδάσκονταν αρχικά από Κορεάτες μοναχούς σε οικογένειες φεουδαρχών και σε υπαλλήλους του βασιλιά για την αυτοπροστασία τους. Αντίθετα με άλλες πολεμικές τέχνες της εποχής εκείνης το HAPKIDO δεν ήταν γενικά γνωστό, ούτε η εξάσκηση σε αυτό ήταν ευρέως διαδεδομένη. Το HAPKIDO εξαφανίστηκε σχεδόν ολοκληρωτικά τέσσερις (4) αιώνες αργότερα, καθώς πια εξασκούνταν σε αυτό μόνο μεμονωμένοι Δάσκαλοι, μοναχοί και μέλη βασιλικών οικογενειών και εθεωρείτο μία μυστική τέχνη αυτοάμυνας.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006

 

4. Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ HAPKIDO

Λίγο πριν τα μέσα του 20ου αιώνα το HAPKIDO αναγεννήθηκε και ξαναεμφανίστηκε στο προσκήνιο από τον πατέρα του σύγχρονου HΑPKIDO: τον Κορεάτη Master Yong-Sool Choi (1904-1986). Ο Master Choi σε ηλικία 9 ετών κι ενώ η Κορέα τελούσε υπό καθεστώς Ιαπωνικής κυριαρχίας, βρέθηκε στην Ιαπωνία, στο Dojo του μεγάλου Ιάπωνα δασκάλου Takeda Sokaku, ο οποίος δίδασκε Daito Ryw Jujitsu, κυρίως σε επιφανείς Ιάπωνες. Εκείνη την περίοδο ένας από αυτούς τους Ιάπωνες ασκούμενους στο Daito Ryw Jujitsu, υπό τον Master Takeda Sokaku, ήταν και ο Morihei Ueshiba (1883-1969), ο οποίος λίγο αργότερα ίδρυσε το σύστημα Aikido. Το γεγονός αυτό εξηγεί σ` έναν βαθμό και την συνάφεια πολλών τεχνικών του HAPKIDO με τεχνικές του Aikido. Τότε λοιπόν ο Master Yong-Sool Choi, ένα μικρό παιδί από την υποδουλωμένη στην Ιαπωνία Κορέα, που στο Dojo έκανε κυρίως καθαριότητες και βοηθητικές εργασίες, ξεκίνησε με ανορθόδοξο τρόπο την «εξάσκηση» του Daito Ryw Jujitsu, καθώς βέβαια απαγορευόταν σ` αυτόν να ασκείται ισότιμα με τους επιφανείς Ιάπωνες μαθητές του Takeda Sokaku. Πιο συγκεκριμένα ενώ απαγορευόταν ο Master Yong-Sool Choi να εκτελεί ο ίδιος τις τεχνικές που διδάσκονταν στο Dojo, οι Ιάπωνες μαθητές του Takeda Sokaku χρησιμοποιούσαν συστηματικά αυτόν για Uke, δηλαδή σαν επιτιθέμενο για να εκτελούν πάνω του τις τεχνικές της εκάστοτε προπόνησης. Αυτό γινόταν επί πάρα πολλά χρόνια και ο Master Yong-Sool Choi ανέπτυξε την ικανότητα να μαθαίνει τις τεχνικές, ενώ μόνο τις δεχόταν και χωρίς να τις εξασκεί ο ίδιος πάνω σε κάποιους άλλους, ενώ παράλληλα επινοούσε και αντιτεχνικές.
Όταν ενηλικιώθηκε ο Master Choi επέστρεψε στην Κορέα, εκπαιδεύτηκε και στο HAPKIDO και πάντρεψε τις γνώσεις που είχε αποκτήσει από το Daito Ryw Jujitsu με την προϋπάρχουσα ύλη του HAPKIDO, δίνοντας μία άλλη διάσταση και μία τεράστια ώθηση στην πολεμική τέχνη του HAPKIDO, η οποία εξαπλώθηκε ραγδαία στην Κορέα κατά την δεκαετία 1950-1960 και κατόπιν και εκτός συνόρων σε ολόκληρο τον κόσμο.
Όπως συμβαίνει συνήθως σε κάθε κύρια πολεμική τέχνη, όπως είναι και το HAPKIDO, με την πάροδο των χρόνων ξεπηδάνε μέσα από αυτήν διαφορετικά στυλ έκφρασης της κύριας πολεμικής τέχνης. Από αυτόν τον κανόνα δεν ξέφυγε και το HAPKIDO,το οποίο μάλιστα λόγω της τεράστιας γκάμας της ύλης του ήταν πολύ πιο πρόσφορο από άλλες πολεμικές τέχνες, στο να ξεπηδήσουν από αυτό διάφορα στυλ HAPKIDO. Το επόμενο βήμα ήταν η ίδρυση της Διεθνούς Ομοσπονδίας HAPKIDO (International HAPKIDO Federation - I.H.F.) το 1981 με αρχηγό τον Κορεάτη Master Jae-Nam Myong και έδρα την Κορέα, η οποία σήμερα συνενώνει στις τάξεις της 7 διαφορετικά στυλ HAPKIDO, ένα από τα οποία είναι και το HAPKIDO-HANKIDO. Αργότερα βέβαια ιδρύθηκαν και άλλες διεθνείς Ομοσπονδίες HAPKIDO (World HAPKIDO Federation, Korean HAPKIDO Federation, κ.ά.), που έχουν στις τάξεις τους και πολλά άλλα ακόμη στυλ HAPKIDO.
Σήμερα δεν υπάρχει πόλη της Κορέας χωρίς σχολές HAPKIDO, διδάσκεται υποχρεωτικά σε Κυβερνητικούς Οργανισμούς, σε Στρατιωτικές Ακαδημίες, σε Ειδικές στρατιωτικές μονάδες και σε επίλεκτα Σώματα της Κορεατικής Αστυνομίας, ενώ σε όλη την χώρα ασκούνται στο HAPKIDO πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι. ¶λλες χώρες στις οποίες καλλιεργείται το HAPKIDO σήμερα είναι: οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, το Μεξικό, η Βραζιλία, η Αργεντινή, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ολλανδία και η Γερμανία.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006

 

5. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ HAPKIDO ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η ιστορία του HAPKIDO στην Ελλάδα ξεκινάει από το Ξυλόκαστρο τον Ιούλιο του 1996. Τότε ο Κορεάτης Master Seo Myung-Soo (9ο Dan Tae Kwon Do και 8ο Dan HAPKIDO), που ήταν Αντιπρόεδρος και Τεχνικός Διευθυντής της Ευρωπαϊκής Ένωσης Tae Kwon Do (E.T.U.), ήρθε στο Ξυλόκαστρο για να διδάξει σε ένα σεμινάριο Δασκάλων του Tae Kwon Do: τις φόρμες του Tae Kwon Do (Poomse) καθώς και προχωρημένες τεχνικές αυτοάμυνας (Hosinsul). Ο Master Seo ήταν επίσης ο υπεύθυνος της Κορέας για το Tae Kwon Do και το HAPKIDO για όλη την Ευρώπη και ζει στην Ολλανδία από τα φοιτητικά του χρόνια.
Στα πλαίσια λοιπόν της παρουσίας του στο σεμινάριο του Ξυλοκάστρου, ο Master Seo αποφάσισε αντί για Honsisul, να δείξει στους συμμετέχοντες Δασκάλους του Tae Kwon Do κάποιες βασικές τεχνικές του HAPKIDO και πιο συγκεκριμένα του στυλ HAPKIDO-HANKIDO, που αυτός εξασκούσε και με αυτούς τους Δασκάλους να δημιουργήσει έναν πυρήνα, ο οποίος θα επιφορτιζόταν με την εξάπλωση του HAPKIDO στην Ελλάδα. Οι συμμετέχοντες στο Σεμινάριο Δάσκαλοι εντυπωσιάστηκαν από τις τεχνικές του HAPKIDO-HANKIDO και δεσμεύτηκαν να δουλέψουν σκληρά για να τις εμπεδώσουν, πάντα υπό την στενή επίβλεψη του Master Seo. Πολύτιμος συμπαραστάτης σ` αυτήν την προσπάθεια υπήρξε ο στενός τότε συνεργάτης του Master Seo, ο Ολλανδός (από Ελληνίδα μητέρα) Master Mick Kohnen (5ο Dan Tae Kwon Do και 4ο Dan HAPKIDO), ο οποίος με τις συχνές του επισκέψεις στην Ελλάδα και την συχνή διεξαγωγή Σεμιναρίων HAPKIDO-HANKIDO βοήθησε στην καλύτερη κατάρτιση των Ελλήνων Δασκάλων.
Την επόμενη τετραετία (1997-2000) δίπλα στον αρχικό πυρήνα των Δασκάλων που γνώρισαν και αγάπησαν το HAPKIDO-HANKIDO, όπως αυτό εισήχθηκε στην Ελλάδα από τον Master Seo και ξεκίνησαν με συνέπεια να προπονούνται σ` αυτό, συσπειρώθηκαν και άλλοι Δάσκαλοι (του Tae Kwon Do κυρίως), οι περισσότεροι από τους οποίους παράλληλα με την κοινή προσωπική τους προπόνηση και εξέλιξη στο HAPKIDO-HANKIDO, ταυτόχρονα το δίδασκαν στα Σωματεία τους και εκπαίδευαν σ` αυτό τους μαθητές τους.
Από το 2000 και μετά άρχισε η διάσπαση αυτού του διευρυμένου πυρήνα των Ελλήνων Δασκάλων του HAPKIDO-HANKIDO, καθώς σταδιακά οι περισσότεροι απ` αυτούς στράφηκαν σε άλλα στυλ HAPKIDO, τα οποία στην πλειοψηφία τους δεν ανήκουν στην INTERNATIONAL HAPKIDO FEDERATION (I.H.F.), στην οποία υπάγεται το HAPKIDO-HANKIDO. Οι λόγοι για τους οποίους έγινε αυτό είναι πολλοί και σημαντικοί, όμως δεν είναι σκοπός του παρόντος άρθρου η παράθεση και επεξήγηση αυτών των λόγων. Έτσι φτάσαμε εν έτη 2005 στην Ελλάδα να υπάρχουν αρκετά διαφορετικά στυλ HAPKIDO, που υπάγονται σε διάφορες διεθνείς Ομοσπονδίες HAPKIDO.
Μέσα στην δεκαετία 1996-2005 έγιναν αρκετές προσπάθειες να συσπειρωθούν όλα τα στυλ HAPKIDO που εξασκούνται στην Ελλάδα, έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία ενιαία Ελληνική Ομοσπονδία HAPKIDO, οι οποίες όμως συνεχώς έπεφταν στο κενό, κυρίως λόγω των διαφορετικών προσδοκιών και αντιλήψεων των Ελλήνων Δασκάλων του HAPKIDO. Τελικά όμως κι αφού χρειάστηκε να συμπράξουν τρία διαφορετικά στυλ HAPKIDO, από αυτά που εξασκούνται στην Ελλάδα, το καλοκαίρι του 2005 εγκρίθηκε από το Πρωτοδικείο η ίδρυση της Ελληνικής Ομοσπονδίας Χαπκίντο (ΕΛ.Ο.ΧΑ.). Ένα από τα τρία αυτά στυλ HAPKIDO είναι και το HAPKIDO-HANKIDO, το πρώτο στυλ HAPKIDO που εισήγαγε στην Ελλάδα το 1996 ο Master Seo Myung-Soo. Έτσι σήμερα υπάρχει και στην Ελλάδα ένας επίσημα αναγνωρισμένος φορέας του HAPKIDO, ο οποίος υποστηρίζει την μεγάλη δυναμική της Κορεάτικης αυτής πολεμικής τέχνης στην χώρα μας.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006

6. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ HAPKIDO
Το HAPKIDO είναι μία πολυδιάστατη Κορεάτικη παραδοσιακή πολεμική τέχνη που αναπτύχθηκε κατά το πέρασμα των αιώνων της Ιστορίας της ¶πω Ανατολής και πέρασε από αρκετά στάδια, πριν πάρει την σημερινή του μορφή.
Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η ιστορία του HAPKIDO στην Κορέα ξεκίνησε, όταν έφτασε στην χώρα από την Κίνα μία ομάδα Κινέζων μοναχών τον 4ο αιώνα μ.Χ.. Τα στοιχεία των Κινέζικων πολεμικών τεχνών, που αυτοί οι μοναχοί έφεραν τότε στην Κορέα, παντρεύτηκαν με τις Κορεάτικες πολεμικές τέχνες κι έτσι δημιουργήθηκε το HAPKIDO στην πρώτη του μορφή. Απ` αυτό το γεγονός γίνονται κατανοητές οι επιρροές του HAPKIDO από τις Κινέζικες πολεμικές τέχνες. Πολλούς αιώνες αργότερα, στις αρχές του 20ου αιώνα, λόγω της πολυετούς εκπαίδευσης του Κορεάτη Master Youg-Sool Choi ( πατέρα του σύγχρονου HAPKIDO) στις Ιαπωνικές πολεμικές τέχνες, το HAPKIDO πήρε την σημερινή του μορφή, παίρνοντας και αφομοιώνοντας και στοιχεία από τις Ιαπωνικές πολεμικές τέχνες (Jujitsu, Kendo, Aikido).
Το HAPKIDO λοιπόν στην σημερινή του μορφή δημιουργήθηκε από ένα κράμα Κορεάτικων, Κινέζικων και Ιαπωνικών πολεμικών τεχνών κι αυτό σε συνάρτηση με την παράδοση και τις ιδιαιτερότητες της Κορεατικής κοινωνίας.
Το HAPKIDO είναι μία παραδοσιακή τέχνη αυτοάμυνας κι ως εκ τούτου δεν έχει αγώνες και ανταγωνισμό, δεν είναι άθλημα ή μαχητικό σπορ. Το HAPKIDO έχει μία πραγματικά τεράστια γκάμα ύλης με πληθώρα τεχνικών που αποτελείται από: στάσεις, βηματισμούς, πτώσεις, μπλοκ με τα χέρια, μπλοκ με τα πόδια, χτυπήματα με τα χέρια, λακτίσματα, σαρώματα, στρεβλώσεις αρθρώσεων, λαβές συνοδείας, ρίψεις, σημεία πίεσης, τακτικές μάχης στο έδαφος, ακινητοποιήσεις στο έδαφος, χειρισμό και τρόπους άοπλης και ένοπλης εξουδετέρωσης παραδοσιακών και σύγχρονων όπλων, τακτικές μάχης με πολλούς αντιπάλους, αντιτεχνικές και αναπνευστικές ασκήσεις.
Όπως γράφτηκε και παραπάνω, μέσα από την κύρια πολεμική τέχνη του HAPKIDO ξεπήδησαν πάρα πολλά στυλ, τα οποία μάλιστα έχουν και αρκετές διαφορές μεταξύ τους. Αυτό το γεγονός ευνόησε η τεράστια γκάμα των τεχνικών του HAPKIDO, που αφήνει άπειρα περιθώρια να δημιουργηθούν πολλές και διαφορετικές τάσεις και μορφές έκφρασης, μέσα από την αρχική πολεμική τέχνη του HAPKIDO. Για να γίνει αυτό λίγο πιο κατανοητό στον μέσο αναγνώστη θα αναφέρουμε, ότι όλες οι τεχνικές του HAPKIDO χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες: τις γραμμικές και τις κυκλικές. Γενικά τώρα οι γραμμικές τεχνικές εκτελούνται σε ευθεία γραμμή, είναι πιο γρήγορες από τις κυκλικές (η ευθεία είναι ο συντομότερος δρόμος για να φτάσουμε κάπου), για να εκτελεστούν απαιτούν μυϊκή δύναμη και ορμή και έχουν πιο επιθετικό χαρακτήρα από τις κυκλικές. Οι κυκλικές τεχνικές εκτελούνται σε τόξα του κύκλου (μικρά ή μεγάλα), είναι πιο αργές από τις γραμμικές (θεωρητικά), για να εκτελεστούν δεν απαιτούν μυϊκή δύναμη, αλλά εκμετάλλευση μοχλών που προκύπτουν από την κυκλική κίνηση και έχουν πιο αμυντικό χαρακτήρα από τις γραμμικές. Τα διάφορα στυλ HAPKIDO που έχουν ξεπηδήσει από την πολεμική τέχνη του HAPKIDO, σε γενικές γραμμές διαφέρουν μεταξύ τους ως προς την αναλογία των γραμμικών τεχνικών σε σχέση με τις κυκλικές τεχνικές, που εμπεριέχει το καθένα από αυτά. Και βέβαια διαφέρουν και ως προς την κεντρική τους φιλοσοφία (αμυντικά, επιθετικά, παραδοσιακά, σύγχρονα, μαλακά, σκληρά, κ.λπ.) και ως προς τον βασικό τους προσανατολισμό (π.χ. κάποια από αυτά δίνουν έμφαση στα λακτίσματα, άλλα στις δυναμικές ρίψεις, άλλα στην αρμονία των κινήσεων, κ.λπ.).

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006

7. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ HAPKIDO-HANKIDO

Το HAPKIDO-HANKIDO είναι ένα στυλ HAPKIDO, που υπάγεται στην INTERNATIONAL HAPKIDO FEDERATION (I.H.F.) με έδρα την Κορέα, το οποίο προήλθε από την πολεμική τέχνη του HAPKIDO και το οποίο έχει τον δικό του ιδιαίτερο χαρακτήρα και φιλοσοφία, που το κάνουν να διαφέρει ριζικά από όλα τα υπόλοιπα στυλ HAPKIDO και το καθιστούν μοναδικό.
Πιο συγκεκριμένα το HAPKIDO-HANKIDO είναι μία αποκλειστικά και μόνο αμυντική πολεμική τέχνη αυτοάμυνας, που δεν έχει αγώνες και αθλητικό ανταγωνισμό. Οι τεχνικές του HAPKIDO-HANKIDO είναι εξ` ολοκλήρου κυκλικές και σαν κύριο χαρακτηριστικό τους έχουν την εναρμόνιση με την κίνηση του επιτιθέμενου αντιπάλου, έτσι ώστε να χρησιμοποιήσουν τον τρόπο επίθεσης, το βάρος, την ορμή και την κίνηση του αντιπάλου εις βάρος του και με τελικό σκοπό την ρίψη του στο έδαφος, ή την ακινητοποίησή του, ή την πρόσκρουσή του σε κάποιο σταθερό αντικείμενο (τοίχο, αυτοκίνητο, δέντρο, τζαμαρία, κολώνα, κ.ά.), ή την πρόσκρουσή του σ` έναν άλλον επιτιθέμενο. Κύρια χαρακτηριστικά των κυκλικών τεχνικών του HAPKIDO-HANKIDO είναι η απλότητα και η μη εφαρμογή μυϊκής δύναμης κατά την εκτέλεσή τους. Οι τεχνικές του HAPKIDO-HANKIDO μπορούν, ανάλογα με την βούληση αυτού που τις εφαρμόζει, να επιφέρουν στον αντίπαλο από πολύ μικρές και παροδικές βλάβες (συνηθέστερα), έως πολύ σοβαρές βλάβες. Οι βλάβες αυτές που προξενούνται στον αντίπαλο δεν προέρχονται από την πλήξη του από χτυπήματα, ή από υπερβολικές και κόντρα στην φυσιολογική τους κάμψη στρεβλώσεις των αρθρώσεων, αλλά κυρίως από την (απόλυτα πάντα ελεγχόμενη από τον εκτελεστή της τεχνικής) σφοδρότητα της κρούσης του επιτιθέμενου στο έδαφος, ή της πρόσκρουσής του σε κάποιο σταθερό αντικείμενο, ή σε άλλον επιτιθέμενο. Ο πόνος που αισθάνεται ο επιτιθέμενος κατά την εκτέλεση αρκετών τεχνικών του HAPKIDO-HANKIDO, δεν είναι αυτοσκοπός για τον εκτελεστή των τεχνικών, αλλά το μέσο με το οποίο θα κατευθύνει αυτός τον επιτιθέμενο προς την επιθυμητή κατεύθυνση. Γενικά τώρα στο HAPKIDO-HANKIDO κινούμαστε πάντα δεύτεροι, αποφεύγοντας με σωστή κίνηση στον χώρο την επίθεση του αντιπάλου και επιδιώκουμε να έχουμε πάντα καλή ισορροπία με σταθερό το κέντρο βάρους, ενώ ταυτόχρονα ο επιτιθέμενος αντίπαλος να βρίσκεται πάντα σε ασταθή ισορροπία με το κέντρο βάρους του να αλλάζει συνεχώς θέση κι όλα αυτά γίνονται με σωστή κίνηση των ποδιών στον χώρο, ικανότητα θεμελιώδη στο HAPKIDO-HANKIDO.
Το HAPKIDO-HANKIDO βεβαίως έχει παραδοσιακό υπόβαθρο σαν καθαρά αμυντική πολεμική τέχνη αυτοάμυνας, αλλά έχει εμφανίσει μέσα στην πάροδο των χρόνων (καθώς εξελίσσεται διαρκώς) μεγάλη προσαρμοστικότητα στις απαιτήσεις αυτοάμυνας του σύγχρονου ανθρώπου και έχει πλήρως προσανατολιστεί και εξειδικευτεί σ` αυτόν τον τομέα, δίνοντας μεγάλη έμφαση στην απλή, πρακτική και αποτελεσματική αντιμετώπιση καταστάσεων αυτοάμυνας που ανακύπτουν καθημερινά στην σύγχρονη κοινωνία, με τον πλέον ενδεδειγμένο κοινωνικά τρόπο, δηλαδή με την χρήση της λιγότερης δυνατής βίας.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006
8. Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ HAPKIDO-HANKIDO
Η κεντρική φιλοσοφία του HAPKIDO-HANKIDO είναι η αρμονία, η απλότητα, η ρευστότητα και η μη βία. Να μάθει ο ασκούμενος να εναρμονίζεται με το περιβάλλον του, να αποφεύγει ρέοντας κάθε σύγκρουση με τον αντίπαλο και να μην έρχεται σε κόντρα με αυτόν, αλλά με αρμονικές κυκλικές κινήσεις να αποφεύγει την επίθεση και να καθοδηγεί το σώμα του αντιπάλου σε όποια κατεύθυνση επιθυμεί. Επίσης να μάθει ο ασκούμενος να κάνει τις κινήσεις του με ενέργεια και όχι με μυϊκή δύναμη, να εκμεταλλεύεται την δύναμη και την φόρα του αντιπάλου και να αισθάνεται την επόμενη αντίδραση του αντιπάλου, ώστε να την προλαβαίνει. Να αποκτήσει ο ασκούμενος εσωτερική αρμονία, την οποία να μάθει να την εκπέμπει και στην καθημερινή του ζωή, αποτελώντας μία πηγή θετικής ενέργειας για τους γύρω του. Το δόγμα του HAPKIDO-HANKIDO είναι: «να κινείσαι πάντα δεύτερος, να εναρμονίζεσαι με την επίθεση, να κατευθύνεις τον επιτιθέμενο όπου επιθυμείς και να του προκαλείς την μικρότερη δυνατόν φθορά». Επιδίωξη του HAPKIDO-HANKIDO είναι η επιβολή με αρμονικό τρόπο του μικρού, του αδύναμου και του χαλαρού πάνω στο μεγάλο, το δυνατό και το σκληρό, η επιβολή της τέχνης πάνω στην ωμή δύναμη, η επιβολή του πνεύματος πάνω στην ύλη.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006

9. ΤΑ ΟΠΛΑ ΤΟΥ HAPKIDO-HANKIDO
Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω το HAPKIDO-HANKIDO είναι μία συνεχώς εξελισσόμενη, αμιγώς αμυντική πολεμική τέχνη αυτοάμυνας, η οποία αν και έχει παραδοσιακό υπόβαθρο, έχει προσανατολιστεί πλήρως στον πρακτικότερο τρόπο αντιμετώπισης καταστάσεων αυτοάμυνας, που ανακύπτουν στην σύγχρονη κοινωνία, πάντα με την ιδιαίτερή του φιλοσοφία της αρμονίας και της μη βίας. Πάνω σ` αυτήν την λογική είναι προσανατολισμένα και τα όπλα του HAPKIDO-HANKIDO.
Τα κύρια όπλα του HAPKIDO-HANKIDO είναι τα εξής: το ΣΠΑΘΙ τύπου Katana (στην προπόνηση χρησιμοποιείται η ξύλινη απομίμηση του Katana: το Bokken), το ΚΟΝΤΟ ΡΑΒΔΙ τύπου Jo (μήκους από 1,23 μ. έως 1,30 μ.) και το ΜΑΧΑΙΡΙ που κόβει από την μία του πλευρά (στην προπόνηση χρησιμοποιείται η ξύλινη απομίμησή του: το Tanto).
Η προπόνηση ενός ασκούμενου του HAPKIDO-HANKIDO στα παραπάνω όπλα έχει τρία επίπεδα. Στο πρώτο επίπεδο μαθαίνει τον πολύ καλό και ρεαλιστικό χειρισμό τους, με μοναδικό σκοπό να κατανοήσει τις δυνατότητές τους σαν επιθετικά όπλα. Στο δεύτερο επίπεδο μαθαίνει εκμεταλλευόμενος την άριστη γνώση του χειρισμού τους, να αμύνεται σε επιθέσεις με αυτά και να τα αντιμετωπίζει άοπλος. Και στο τρίτο επίπεδο μαθαίνει να χειρίζεται τα παραπάνω όπλα με αμυντικό τρόπο, για να προστατευτεί από οπλισμένο με αυτά αντίπαλο ή και περισσότερους από έναν αντιπάλους, προξενώντας σε αυτόν ή αυτούς τις μικρότερες δυνατόν βλάβες, όπως αρμόζει και στην φιλοσοφία του HAPKIDO-HANKIDO.
Το σπαθί είναι το «αριστοκρατικό» όπλο του HAPKIDO-HANKIDO και είναι πολύ σημαντική η εξάσκηση ενός ασκούμενου σε αυτό. Στην εύλογη απορία που γεννιέται σε κάποιον: «πως γίνεται ο χειρισμός και η άοπλη και ένοπλη αντιμετώπιση του σπαθιού να έχουν πρακτικό αντίκρισμα σε μία κατάσταση αυτοάμυνας στην σύγχρονη κοινωνία;», η απάντηση είναι ότι βεβαίως και αυτό δεν είναι εφικτό. Η εξάσκηση όμως στο σπαθί με τον τρόπο του HAPKIDO-HANKIDO (που πηγάζει από το παραδοσιακό υπόβαθρο της τέχνης) ενός ασκούμενου σε αυτό, δεν γίνεται με σκοπό να γίνει αυτός μέγας ξιφομάχος που θα κυκλοφορεί στην καθημερινή του ζωή κουβαλώντας μαζί του ένα σπαθί, για να εκμεταλλευτεί αυτή του την ικανότητα σε μία κατάσταση αυτοάμυνας, που πιθανόν να του συμβεί. Η εξάσκηση στο σπαθί του ασκούμενου στο HAPKIDO-HANKIDO γίνεται γιατί από την σωστή στάση και μετακίνηση στον χώρο με σταθερό πάντα το κέντρο βάρους, αλλά και από τις κινήσεις των χεριών της παραδοσιακής σπαθομαχίας του HAPKIDO-HANKIDO, έχει δημιουργηθεί σχεδόν η ολότητα των κυκλικών τεχνικών της άοπλης μάχης του HAPKIDO-HANKIDO.
Το κοντό ραβδί είναι το «πολυδιάστατο» όπλο του HAPKIDO-HANKIDO, καθώς είναι τεράστια η γκάμα των τεχνικών που μπορούν να εκτελεστούν με αυτό και μέσω αυτού κι αυτό οφείλεται στο συγκεκριμένο μήκος του, που συνδυάζεται τέλεια με τις κυκλικές κινήσεις των χεριών του HAPKIDO-HANKIDO, αλλά και με τον συγκεκριμένο τρόπο μετακίνησης στον χώρο. Και βέβαια είναι αυταπόδεικτη η άμεση πρακτική εφαρμογή της προπόνησης στο κοντό ραβδί σε μία σύγχρονη κατάσταση αυτοάμυνας, καθώς ένα απλό ξύλο παρόμοιου περίπου μήκους είναι εύκολα προσβάσιμο στην καθημερινότητά μας (π.χ. μαγκούρα, σκουπόξυλο, ξύλο από φτυάρι, κ.ά.).
Το μαχαίρι που κόβει από την μία πλευρά είναι το «ύπουλο» όπλο του HAPKIDO-HANKIDO, καθώς θεωρείται δικαίως το πιο επικίνδυνο και θανάσιμο όπλο σε μία κατάσταση αυτοάμυνας στις σύγχρονες πόλεις. Ο χειρισμός του μαχαιριού που διδάσκεται στο HAPKIDO-HANKIDO είναι εντελώς πρωτότυπος και πολυαξονικός. Για να δοθεί μία ιδέα του μοναδικού χειρισμού του μαχαιριού στο HAPKIDO-HANKIDO, θα αναφέρουμε ότι το μαχαίρι κρατιέται με τέτοιο τρόπο που δεν είναι ορατό από τον αντίπαλο, ενώ κυριαρχούν τα αλλεπάλληλα κυκλικά κοψίματα σε διαρκώς διαφορετικούς άξονες του σώματος κι όλα αυτά συνδυαζόμενα πάντα με τις κυκλικές κινήσεις και την ιδιαίτερη μετακίνηση στον χώρο του HAPKIDO-HANKIDO. Και φυσικά η εκμάθηση της άοπλης και ένοπλης αντιμετώπισης του μαχαιριού στο HAPKIDO-HANKIDO προσανατολίζεται απόλυτα στον συγκεκριμένο αυτόν χειρισμό του μαχαιριού, που αντικειμενικά είναι πάρα πολύ δύσκολο να αντιμετωπιστεί. Σ` αυτό το σημείο να τονίσουμε ότι η άποψη του HAPKIDO-HANKIDO (που είναι ιδιαίτερα βαρύνουσα, γιατί η προσέγγισή του είναι απόλυτα ρεαλιστική), όσον αφορά την άοπλη αντιμετώπιση του μαχαιριού, είναι ξεκάθαρη και κρυστάλλινη και είναι η εξής: «όσο καλά εκπαιδευμένος κι αν είναι κάποιος στην άοπλη αντιμετώπιση μαχαιριού, οι πιθανότητες είναι 1.000.000 προς 1 υπέρ του μαχαιριού».
Εκτός από τα τρία παραπάνω κύρια όπλα, στο HAPKIDO-HANKIDO ο ασκούμενος εκπαιδεύεται στα βασικά του χειρισμού, αλλά κυρίως στην άοπλη και ένοπλη αντιμετώπιση ενός κοινού ροπάλου (μήκους από 0,35 μ. έως 0,40 μ.). Τέλος σε αρκετά προχωρημένο επίπεδο στο HAPKIDO-HANKIDO, ο ασκούμενος εκπαιδεύεται τόσο στον χειρισμό, όσο και στην άοπλη και ένοπλη αντιμετώπιση: δύο μαχαιριών ταυτόχρονα, καθώς και δύο κοντών ραβδιών ταυτόχρονα.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006
10. ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΤΟΥ HAPKIDO-HANKIDO
Ο αρχάριος μαθητής του HAPKIDO-HANKIDO μαθαίνει: να στέκεται σωστά, να μετακινείται χαλαρά και με αρμονία στον χώρο προς όλες τις κατευθύνσεις κρατώντας το κέντρο βάρους του σε σταθερή πάντα απόσταση από το έδαφος, να πέφτει στο έδαφος από κάθε δυνατή γωνία με ασφάλεια και να ξανασηκώνεται γρήγορα σε πλήρη ετοιμότητα, να κάνει τις κινήσεις του με ενέργεια και όχι με μυϊκή δύναμη. Επίσης εξασκείται σε βασικές αναπνευστικές ασκήσεις, εξοικειώνεται με τις βασικές στάσεις, το σωστό πιάσιμο και κράτημα, με το βάρος, το μήκος και τις ιδιαιτερότητες των όπλων του HAPKIDO-HANKIDO (σπαθί, ραβδί, μαχαίρι), μαθαίνει να αποφεύγει κάθε είδους χτυπήματα με σωστή κίνηση στον χώρο, μαθαίνει να μπλοκάρει κάθε είδους χτυπήματα εκτροχιάζοντάς τα και όχι ερχόμενος σε κόντρα με αυτά και τέλος μαθαίνει να χτυπάει με κάθε δυνατό τρόπο και με κάθε πιθανό «όπλο» του ανθρώπινου σώματος (δάχτυλα χεριών, παλάμες, καρποί, πήχεις, αγκώνες, ώμοι, κεφάλι, γόνατα, κνήμες, άκρα πόδια) σε καίρια σημεία της ανθρώπινης ανατομίας. Τονίζουμε σ` αυτό το σημείο ότι η εκμάθηση μίας τεράστιας γκάμας χτυπημάτων από τον αρχάριο μαθητή του HAPKIDO-HANKIDO, δεν έχει σαν αυτοσκοπό την τελειοποίηση του σ` αυτές τις επιθετικές ενέργειες, αλλά κυρίως στοχεύει στην κατανόηση της φύσης αυτών των χτυπημάτων, ώστε να είναι κατάλληλα προετοιμασμένος να τα αντιμετωπίσει σαν αμυνόμενος. Βεβαίως όμως η γνώση και η ευχέρεια χρησιμοποίησης χτυπημάτων δίνει την δυνατότητα εφαρμογής γρήγορων λύσεων στον ασκούμενο του HAPKIDO-HANKIDO για την αντιμετώπιση μιας επίθεσης, αν και αυτό δεν προτιμάται καθόλου σαν πρακτική στο HAPKIDO-HANKIDO.
Ο ημιπροχωρημένος μαθητής του HAPKIDO-HANKIDO προσπαθεί να βελτιώσει την κίνησή του στον χώρο, τις πτώσεις του στο έδαφος, τις αποφυγές του, τα μπλοκ του και τα χτυπήματά του. Επιπρόσθετα μαθαίνει την βασική μετακίνηση, τα βασικά χτυπήματα και τα βασικά μπλοκ με τα όπλα του HAPKIDO-HANKIDO (σπαθί, ραβδί, μαχαίρι), μαθαίνει τα βασικά σαρώματα, μαθαίνει την βασική μετακίνηση στο χώρο σε γονατιστή θέση (παραδοσιακή πρακτική), μαθαίνει τις τεχνικές κλειδώματος των αρθρώσεων (κυρίως αυτές που εφαρμόζονται στον καρπό, αλλά και στον αγκώνα και στον ώμο του αντιπάλου), μαθαίνει να δέχεται τις τεχνικές κλειδώματος των αρθρώσεων χωρίς να τραυματίζεται, μαθαίνει τεχνικές ακινητοποίησης του αντιπάλου στο έδαφος, μαθαίνει τακτικές μάχης στο έδαφος, μαθαίνει να αποφεύγει αλλεπάλληλες επιθέσεις από μία, δύο, τρεις και τέσσερις κατευθύνσεις, μαθαίνει να απελευθερώνεται χωρίς μυϊκή δύναμη από κάθε είδους πιάσιμο και λαβή, μαθαίνει να χρησιμοποιεί προς όφελός του κάθε πιάσιμο, λαβή, σπρώξιμο και τράβηγμα από τον αντίπαλο και να κατευθύνει κατά βούληση τον αντίπαλο και τελικά να τον καταρρίπτει μέσα από μη βίαιες κυκλικές τεχνικές, χωρίς να χρησιμοποιεί καθόλου μυϊκή δύναμη.
Ο προχωρημένος μαθητής του HAPKIDO-HANKIDO προσπαθεί διαρκώς να τελειοποιήσει όλα όσα προηγουμένως διδάχτηκε και επιπρόσθετα εξασκείται σε πτώσεις με μεγάλο βαθμό δυσκολίας (εναέριες, πάνω από εμπόδια με μεγάλο μήκος, πάνω από εμπόδια με μεγάλο ύψος, πάνω από εμπόδια με μεγάλο ύψος και μήκος, σε σκληρό έδαφος), μαθαίνει να χαλαρώνει πλήρως μέσα από αναπνευστικές ασκήσεις, τελειοποιεί την κίνηση του στον χώρο χρησιμοποιώντας πρακτικές αντιμετώπισης επιθέσεων αρχικά από έναν και κατόπιν από περισσότερους αντιπάλους: α) με δεμένα χέρια μπροστά, β) δεμένος πισθάγκωνα και γ) με το ένα χέρι δεμένο. Μαθαίνει συνδυασμένες τεχνικές επιθέσεων και μπλοκ καθώς και τακτικές μάχης με τα όπλα του HAPKIDO-HANKIDO (σπαθί, ραβδί, μαχαίρι), μαθαίνει να εκτελεί τις τεχνικές του HAPKIDO-HANKIDO σε γονατιστή θέση (παραδοσιακή πρακτική) αρχικά με γονατιστό, κατόπιν με όρθιο και ύστερα με πολλούς όρθιους αντιπάλους, μαθαίνει να εφαρμόζει σημεία πίεσης στο ανθρώπινο σώμα, μαθαίνει σε καταστάσεις επίθεσης από πολλούς αντιπάλους να χρησιμοποιεί τον έναν αντίπαλο σαν ασπίδα απέναντι στις επιθέσεις των υπολοίπων, μαθαίνει να αποφεύγει αλλεπάλληλες επιθέσεις από οκτώ κατευθύνσεις (από τις 4 πλευρές και από τις 4 διαγωνίους) και να «ρέει» μέσα από τις διαδοχικές επιθέσεις πολλών αντιπάλων χωρίς σοβαρές φθορές, μαθαίνει να εφαρμόζει εναλλακτικές τεχνικές όταν ο αντίπαλός του αχρηστεύει την αρχική τεχνική, μαθαίνει όταν δέχεται μία τεχνική κλειδώματος μίας άρθρωσης ή μία τεχνική ρίψης να εφαρμόζει αντιτεχνικές στον αντίπαλο. Μαθαίνει να εκτελεί τεχνικές κλειδώματος αρθρώσεων και ακινητοποιήσεις ενώ βρίσκεται στο έδαφος, εξασκείται στην εφαρμογή των τεχνικών του HAPKIDO-HANKIDO σε μειονεκτικές συνθήκες όπως α) στριμωγμένος σε τοίχο, β) στριμωγμένος σε γωνία, γ) σε πολύ κλειστούς χώρους (π.χ. σε ασανσέρ, στενό διάδρομο, κ.ά.), δ) καθισμένος (σε καρέκλα, σε αυτοκίνητο, κ.ά.). Ακόμη εξασκείται όχι με προκαθορισμένο τρόπο, αλλά ελεύθερα στις παρακάτω πρακτικές μάχης: 1) άοπλος εναντίον πολλών άοπλων αντιπάλων, 2) άοπλος εναντίον οπλισμένου αντιπάλου, 3) άοπλος εναντίον πολλών οπλισμένων αντιπάλων, 4) οπλισμένος με ραβδί εναντίον άοπλου αντιπάλου που καταφέρνει να πιάσει το ραβδί και προσπαθεί να το αποσπάσει, 5) οπλισμένος εναντίον οπλισμένου με το ίδιο όπλο αντιπάλου, 6) οπλισμένος εναντίον οπλισμένου με διαφορετικό όπλο αντιπάλου, 7) οπλισμένος εναντίον πολλών οπλισμένων με το ίδιο όπλο αντιπάλων και 8) οπλισμένος εναντίον πολλών οπλισμένων με διάφορα όπλα αντιπάλων και τελικά μαθαίνει να ελέγχει την εσωτερική του ενέργεια και να την διοχετεύει με θετικό τρόπο στους γύρω του.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006
11. ΤΟ HAPKIDO-HANKIDO ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
Θα προσπαθήσουμε τώρα να συγκρίνουμε το HAPKIDO-HANKIDO με τις άλλες γνωστές πολεμικές τέχνες αλλά και τα άλλα στυλ HAPKIDO, για να αναδείξουμε τις διαφορές του από αυτές, αλλά και να βρούμε ομοιότητες και αντιστοιχίες με κάποιες από αυτές.
Στο Tae kwon do, στο Karate και στο Kung fu κυριαρχούν τα χτυπήματα με τα χέρια και τα πόδια, που είναι κατ` εξοχήν επιθετικές και γραμμικές κινήσεις, ενώ στο HAPKIDO-HANKIDO τα χτυπήματα δεν προτιμούνται σαν πρακτική, ενώ όπου γίνονται είναι ενταγμένα μέσα στην κυκλική κίνηση και έχουν περισσότερο τον χαρακτήρα του «ξαφνιάσματος», παρά της δυνατής πλήξης του επιτιθέμενου, έτσι ώστε να χαλάσει «η ισορροπία μυαλού» του επιτιθέμενου με συνέπεια να κερδηθούν κάποια κλάσματα του δευτερολέπτου και να διευκολυνθεί η ομαλή εκτέλεση των κυκλικών τεχνικών του. Στο Judo υπάρχουν πιασίματα, πάλη και δυναμικές ρίψεις που βασίζονται σε εκμετάλλευση μοχλών, κακής ισορροπίας του αντιπάλου και γίνονται με μυϊκή δύναμη, ενώ στο HAPKIDO-HANKIDO η στιγμή της επαφής είναι η στιγμή της εκκίνησης της τεχνικής, δεν υπάρχει πάλη και οι δυναμικές ρίψεις γίνονται χωρίς την καταβολή μυϊκής δύναμης, αλλά με εκμετάλλευση της μυϊκής δύναμης και της φόρας του αντιπάλου.
Στα άλλα στυλ HAPKIDO όπως και στο Jujitsu μπορούμε να βρούμε κάποιες αντιστοιχίες τεχνικών με τεχνικές του HAPKIDO-HANKIDO, αυτό όμως ισχύει μόνο για κάποιες τεχνικές αυτών που εκτελούνται με αμιγώς κυκλικό τρόπο, ενώ υπάρχουν και κάποιες άλλες κοινές τεχνικές, που όμως στα άλλα στυλ HAPKIDO και στο Jujitsu εκτελούνται με γραμμικό τρόπο, με μυϊκή δύναμη και έχουν επιθετικό χαρακτήρα και έτσι διαφοροποιούνται πλήρως από την εκτέλεση αυτών στο HAPKIDO-HANKIDO που γίνεται με κυκλικό τρόπο, χωρίς μυϊκή δύναμη και έχουν αμυντικό χαρακτήρα. Στο Kendo (ιαπωνική σπαθομαχία) υπάρχουν κυκλικές κινήσεις που έχουν αντιστοιχία με τον τρόπο χειρισμού του σπαθιού στο HAPKIDO-HANKIDO, το οποίο όμως προχωράει πολύ παραπέρα αυτές τις κινήσεις και τις εντάσσει στην άοπλη μάχη του, δίνοντάς τους και πρακτικό αντίκρισμα σε μία σύγχρονη κατάσταση αυτοάμυνας.
Η μοναδική πολεμική τέχνη που έχει πολλές ομοιότητες με το HAPKIDO-HANKIDO τόσο στην κινησιολογία, στον αμιγώς αμυντικό χαρακτήρα, στις κυκλικές κινήσεις, όσο και στην μη καταβολή μυϊκής δύναμης κατά την εκτέλεση των τεχνικών είναι το Aikido. Γι` αυτό και πολλοί θεωρούν ότι το HAPKIDO-HANKIDO είναι μία Κορεάτικη εκδοχή του Aikido. Οι διαφορές τώρα μεταξύ των δύο αυτών πολεμικών τεχνών βρίσκονται στον προσανατολισμό τους στον σύγχρονο κόσμο. Πιο συγκεκριμένα ενώ το Aikido έχει έναν παραδοσιακό χαρακτήρα και δουλεύει με έναν πιο «καλουπωμένο» τρόπο τις τεχνικές του, το HAPKIDO-HANKIDO (πατώντας πάντα στο παραδοσιακό του υπόβαθρο) έχει προσανατολίσει τον τρόπο εκτέλεσης των κυκλικών τεχνικών του και τον τρόπο προπόνησης σε αυτές, στις απαιτήσεις αυτοάμυνας του σύγχρονου ανθρώπου.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006

12. ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΟ HAPKIDO-HANKIDO ΣΤΟΝ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟ
Το HAPKIDO-HANKIDO έχει μία μοναδικότητα σαν καθαρά αμυντική πολεμική τέχνη αυτοάμυνας, που ενώ έχει παραδοσιακό υπόβαθρο, εξελίσσεται διαρκώς και έχει προσανατολιστεί πλήρως στις απαιτήσεις πρακτικής αυτοάμυνας που ανακύπτουν στην σύγχρονη κοινωνία. Η πρόταση αυτοάμυνας του HAPKIDO-HANKIDO στον σύγχρονο άνθρωπο είναι εναλλακτική, πρωτότυπη και απόλυτα πρακτική καθώς βασίζεται όχι στην μυϊκή δύναμη, την σωματική ρώμη και την επιθετικότητα, αλλά στην κατάλληλη κίνηση στον χώρο και τις κυκλικές κινήσεις που επιτρέπουν την εκμετάλλευση μοχλών που προκύπτουν από την μυϊκή δύναμη, την ορμή και την συνεχή κακή ισορροπία του επιτιθέμενου, με τελικό σκοπό να τον κατευθύνουν όπου ο αμυνόμενος επιθυμεί (στο έδαφος, σε τοίχο, σε αυτοκίνητο, σε άλλο σταθερό αντικείμενο, σε άλλον επιτιθέμενο, κ.ά.) και αυτό με όσο το δυνατόν λιγότερη ενεργειακή δαπάνη για τον αμυνόμενο και την μικρότερη δυνατή φθορά για τον επιτιθέμενο, καθώς το HAPKIDO-HANKIDO διέπεται από τις αρχές της απλότητας, της αρμονίας, της ρευστότητας και της μη βίας.
Μία πολύ σημαντική παράμετρος της σύγχρονης πρακτικής αυτοάμυνας, με την οποία είναι πλήρως εναρμονισμένο από την φύση του το HAPKIDO-HANKIDO, είναι οι κοινωνικές και νομικές συνέπειες κάθε πράξης βίας στην σύγχρονη κοινωνία. Σ` αυτό το σημείο θα τονίσουμε ότι, όταν οποιοσδήποτε σήμερα δεχθεί μία απρόκλητη επίθεση και αισθανθεί ότι κινδυνεύει η σωματική του ακεραιότητα ή ακόμη και η ζωή του, το τελευταίο πράγμα που θα πρέπει να τον απασχολεί, είναι το τι ζημιά θα προκαλέσει στον επιτιθέμενο, για να αμυνθεί επαρκώς. Όταν όμως το συμβάν λήξει και ο αμυνόμενος έχει ανταποκριθεί στην περίσταση, προκαλώντας σωματικές βλάβες στον επιτιθέμενο, τότε ο τρόπος που έδρασε κάνει όλη την διαφορά. Η φιλοσοφία και η πρακτική του HAPKIDO-HANKIDO συμβαδίζουν με τους κοινωνικούς κανόνες που απαιτούν την λιγότερη δυνατή χρήση βίας, καθώς η προπόνηση σε αυτό δημιουργεί αντανακλαστικά αυτοάμυνας που δίνουν απλές, πρακτικές και με ελάχιστη χρήση βίας λύσεις, σε κάθε πιθανή κατάσταση σύγχρονης αυτοάμυνας.
Ακόμη η προπόνηση στο HAPKIDO-HANKIDO καλλιεργεί στον σύγχρονο άνθρωπο ηρεμία, πραότητα και ψυχική ισορροπία, που πηγάζουν από υγιή αυτοπεποίθηση και τον βοηθάει να μάθει να διοχετεύει θετική ενέργεια στους γύρω του και στο περιβάλλον του.
Το HAPKIDO-HANKIDO είναι ιδανικό για τις γυναίκες, γιατί σέβεται την φύση τους που είναι πιο ντελικάτη από αυτή των ανδρών και απεχθάνεται τη βία. Το HAPKIDO-HANKIDO δεν επιδιώκει να μετατρέψει μία γυναίκα σε «πολεμική μηχανή» που παράγει βία, παραβιάζοντας την φύση της, προκειμένου αυτή να μπορέσει να ανταπεξέλθει σε μία σύγχρονη κατάσταση αυτοάμυνας. Αντίθετα το HAPKIDO-HANKIDO έχει μία πρωτότυπη και μη βίαιη πρόταση πρακτικής αυτοάμυνας για τις γυναίκες, που είναι εναρμονισμένη με την φύση τους, σέβεται απόλυτα τις ιδιαιτερότητές τους και μετατρέπει τα φυσικά τους μειονεκτήματα έναντι των ανδρών (δηλ. λιγότερη μυϊκή δύναμη, χαμηλότερο ύψος και σωματικές διαστάσεις και έλλειψη επιθετικότητας) σε μεγάλα πλεονεκτήματα.
Το HAPKIDO-HANKIDO είναι ιδανικό για ανθρώπους με χαμηλό ανάστημα, γιατί η εκτέλεση των κυκλικών τεχνικών του γίνεται πιο εύκολα από ανθρώπους με χαμηλό κέντρο βάρους, δηλαδή πιο απλά ο κοντύτερος έχει μηχανικό πλεονέκτημα έναντι του ψηλότερου, κατά την εκτέλεση αυτών των τεχνικών.
Το HAPKIDO-HANKIDO είναι ιδανικό για ανθρώπους με ανησυχίες, που ήδη ασχολούνται με μία πολεμική τέχνη ή ένα μαχητικό σπορ και θέλουν να γνωρίσουν παράλληλα και μία εναλλακτική και τελείως ξεχωριστή πρόταση πρακτικής αυτοάμυνας, για να αποκτήσουν μία πιο σφαιρική άποψη για τον τομέα της αυτοάμυνας.
Το HAPKIDO-HANKIDO είναι το πλέον ιδανικό για επαγγελματίες (αστυνομικούς, ιδιωτικούς αστυνομικούς, φύλακες εγκαταστάσεων, σωματοφύλακες, κ.ά.), που οι καταστάσεις πρακτικής αυτοάμυνας είναι κομμάτι της καθημερινότητάς τους και από τον βαθμό εκπαίδευσης και ετοιμότητάς τους κρίνεται διαρκώς η επαγγελματική τους απόδοση και αξιοπιστία και σε μερικές περιπτώσεις ακόμη και η ίδια τους η ζωή.
Εδώ θα σταθούμε λίγο παραπάνω, παραθέτοντας κάποιες από τις σύγχρονες πρακτικές εξάσκησης του HAPKIDO-HANKIDO, που μπορούν να βοηθήσουν έναν επαγγελματία στην δουλειά του. Το HAPKIDO-HANKIDO ειδικεύεται στην ταυτόχρονη αντιμετώπιση πολλών αντιπάλων άοπλων και οπλισμένων (όχι με πυροβόλα όπλα, αλλά με όπλα πόλης: μαχαίρι, σουγιά, δύο μαχαίρια, σπασμένο μπουκάλι, κατσαβίδι, ρόπαλο, κλομπ, καδρόνι, κ.ά.) και χειρίζεται αυτές τις καταστάσεις με τον πλέον αποδοτικό και ορθολογικό τρόπο, ρέοντας με κυκλικές κινήσεις μέσα από πολλαπλές αλλεπάλληλες επιθέσεις και οδηγώντας τους επιτιθέμενους: τον έναν πάνω στον άλλον, στο έδαφος, σε σταθερά αντικείμενα του χώρου (τοίχους, αμάξια, τζαμαρίες, έπιπλα, δέντρα, κολώνες, κ.ά.), χρησιμοποιώντας έναν επιτιθέμενο σαν ασπίδα προστασίας από τις επιθέσεις των υπολοίπων, ακόμη και χρησιμοποιώντας ένα όπλο (όχι πυροβόλο), που θα καταφέρει να αποσπάσει, σαν αμυντικό μέσο. Ακόμη οι κυκλικές τεχνικές του HAPKIDO-HANKIDO εξασκούνται και είναι πολύ αποδοτικές σε αντικειμενικά δυσμενείς συνθήκες αυτοάμυνας: στριμωγμένος σε τοίχο ή σε γωνία, σε ασανσέρ, σε στενό διάδρομο, με δεμένα χέρια μπροστά στο σώμα, δεμένος πισθάγκωνα, με το ένα χέρι δεμένο, καθισμένος σε αυτοκίνητο, κ.ά.. Το HAPKIDO-HANKIDO έχει και μία πλούσια γκάμα από σημεία πίεσης και λαβές συνοδείας, τα οποία φυσικά εφαρμόζονται με τον δικό του ιδιαίτερο τρόπο και είναι εξαιρετικά χρήσιμα και εύχρηστα για κάθε επαγγελματία, προκειμένου να ελέγξει πλήρως έναν επιτιθέμενο, χωρίς να του προκαλέσει καμία μόνιμη βλάβη.
Από τα παραπάνω βγαίνει το συμπέρασμα, ότι το HAPKIDO-HANKIDO είναι η ιδανική πολεμική τέχνη για κάθε σύγχρονο άνθρωπο, ο οποίος θέλει να ασχοληθεί σοβαρά με την κατ` εξοχήν πρακτική αυτοάμυνα.

ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ «HAPKIDO-HANKIDO (I.H.F.)» ΕΧΕΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ Νο 4 (ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 1999) ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ «ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗ» ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΘΕΙ ΑΚΟΜΗ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ ΣΤΟ ΙΔΙΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΣΕ ΚΑΤΟΠΙΝΑ ΤΕΥΧΗ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ «KUMITE» ΤΟΝ ΜΑΡΤΙΟ ΤΟΥ 2003.

Α.Σ. ΤΑΛΩΣ © 2006